تفاوت بین سپتیک و فاضلاب چیست؟

تفاوت بین سپتیک و فاضلاب

چه شما یک صاحب خانه جدید بی‌خبر باشید، چه یک صاحب خانه با تجربه و باهوش، ریزه کاری‌های سیستم سپتیک شما می‌تواند باعث ایجاد احساساتی شود که از انزجار تا کنجکاوی متغیر است. اما همانطور که معمولاً شناخته شده است، سیستم های سپتیک قرن ها در سراسر جهان وجود داشته اند.

آنها روشی اثبات شده، کارآمد، سازگار با محیط زیست برای مقابله با فاضلاب هستند. (بله، آن فاضلاب.) بنابراین بیایید در آن غواصی کنیم و آنچه را که باید در مورد سیستم های سپتیک و تفاوت آنها با سیستم های فاضلاب بدانید، دریابیم.

سپتیک در مقابل فاضلاب

تفاوت اصلی بین سیستم سپتیک و سیستم فاضلاب این است که یک سیستم سپتیک فاضلاب شما را در محل تصفیه می کند. معمولاً در زمینی که خانه شما در آن ساخته شده است، در زیر زمین قرار می گیرد.

سیستم های فاضلاب، فاضلاب را از خانه شما دور می کند و آن را به یک تصفیه خانه که معمولاً توسط شهرداری اداره می شود هدایت می کند. سیستم‌های فاضلاب معمولاً توسط شهرداری‌ها ارائه می‌شوند و به دلایل زیادی در هر جایی که خانه‌ها ساخته می‌شوند در دسترس نیستند. در این شرایط، سیستم های سپتیک خصوصی غالب است.

هر دو سیستم یک کار را انجام می دهند، یعنی تمیز کردن فاضلاب در حالی که آلاینده ها را از آب های زیرزمینی دور نگه می دارند. هر چیزی که وارد آب های زیرزمینی ما می شود، به آب آشامیدنی ما ختم می شود. آب زیرزمینی آلوده به معنای آب آشامیدنی آلوده است.

اتصال فاضلاب شهری چگونه کار می کند؟

سیستم های لوله کشی خانه به گونه ای طراحی شده اند که آب تمیز وارد شده به وسایل و فاضلاب کثیف را از هم جدا نگه دارند. تمام زهکش های خانه شما برای اتصال به یک لوله بزرگ که فاضلاب را دور می کند، زیرزمینی لوله کشی شده است. اگر سیستم فاضلاب دارید، این لوله تخلیه اصلی به یک لوله حتی بزرگتر که بخشی از یک شبکه است متصل می شود.

این شبکه از لوله های فاضلاب مستقیماً به یک تصفیه خانه آب هدایت می شود. در اینجا فاضلاب تصفیه می شود و آلاینده ها حذف می شوند تا آب دوباره مورد استفاده قرار گیرد و دوباره قابل شرب شود.

سیستم سپتیک چگونه کار می کند؟

با سیستم های سپتیک خصوصی، تمام تصفیه فاضلاب در خانه انجام می شود. به طور کلی سیستم های سپتیک با جداسازی و تجزیه محتویات فاضلاب شما کار می کنند. پساب شما، خوب، دقیقاً همه، حاوی مواد جامد، مایعات، باکتری ها و عناصری است که محلول را تا زمانی که به درستی تصفیه نشود، به خطر بیولوژیکی تبدیل می کند. و این آلاینده ها باید جدا از آب های زیرزمینی نگهداری شوند. آب زیرزمینی آلوده یعنی آب آشامیدنی آلوده، درست است؟

منهول و اهمیت آن در شبکه فاضلاب
خواندن

بنابراین سیستم سپتیک ابتدا برای مهار فاضلاب شما کار می کند. در مرحله بعد با کمی زیست شناسی و علوم طبیعی، این سیستم مواد را جدا کرده و به عناصر طبیعی بیشتری تجزیه می کند. در نهایت، آب پاک شده سازگار با محیط زیست در محل به زمین باز می گردد. در عین حال از آب های زیرزمینی ارزشمند خود محافظت می کنیم.

بخش های اصلی یک سیستم سپتیک چیست؟

تفاوت بین سپتیک و فاضلاب

تمام سیستم های سپتیک خصوصی چهار قسمت اصلی در اشکال مختلف دارند:

  1. لوله تخلیه اصلی

مانند سیستم فاضلاب، خانه های دارای سیستم سپتیک دارای یک لوله تخلیه اصلی در زیر زمین هستند که تمام زهکش های خانه به آن متصل می شوند. تمام کاری که این لوله انجام می دهد این است که فاضلاب شما را به جایی که باید برود می رساند. این لوله از خانه اولین قسمت سیستم است.

  1. سپتیک تانک

بخش بعدی سپتیک تانک است. سپتیک تانک ها در همه اندازه ها، شکل ها و پیکربندی ها وجود دارند. متخصصان خدمات محلی شما بهترین منبع برای مخزن هستند که بهترین خدمات را به شما خواهند داد. مخازن همیشه در زیر زمین پنهان می شوند و می توانند با درپوش منهول و یک یا دو رایزر در سطح زمین قرار گیرند.

سپتیک تانک فاضلاب را از آب های زیرزمینی دور نگه می دارد. این ضد آب است و فاضلاب را به اندازه کافی برای شروع فرآیند جداسازی نگه می دارد. فاضلاب به طور کلی سه لایه در مخزن تشکیل می شود. از بالا به پایین عبارتند از:

  • تفاله
  • فاضلاب
  • لجن

لایه کف از روغن ها، چربی ها و مواد دیگری که شناور هستند تشکیل شده است. لایه فاضلاب همان چیزی است که در محلول باقی می ماند. این اغلب حاوی میکروب ها، باکتری ها و موادی است که به اندازه کافی سنگین نیستند تا غرق شوند. در قسمت پایین، جامداتی وجود دارد که ته نشین می شوند و لایه لجن را تشکیل می دهند. وقتی می شنوید که یک مخزن سپتیک پمپ می شود، تکنسین در حال برداشتن هر سه لایه است، اما تمرکز بر روی حذف لجن و لایه های کف است.

اندازه سپتیک تانک چقدر است؟

اندازه متفاوت است اما همچنین مهم است. اندازه مخازن از 750 تا 1250 گالن است. به عنوان یک قاعده کلی، ظرفیت سیستم سپتیک و ظرفیت مخزن مورد نیاز شما بر اساس تعداد افرادی که خانه می تواند در خود جای دهد تعیین می شود. حرفه ای ها ظرفیت مخزن را بر اساس حداکثر استفاده ممکن برای خانه محاسبه می کنند.

با فرآیند جمع آوری و جداسازی که در سپتیک تانک انجام می شود، بدیهی است که مخزن بسیار کوچک سردرد خواهد بود و نیاز به سرویس های مکرر دارد. برای مخزن مناسبی که خانه شما نیاز دارد، با متخصصان خدمات محلی خود مشورت کنید.

نحوه اجرای چربی گیر بتنی
خواندن

عمق یک سپتیک تانک چقدر است؟

عمق مخزن شما در اکثر موارد با کد شهرداری تعیین می شود که خانه شما در آن ساخته شده است. برای تعمیرات و نگهداری. چند فوت زیر زمین معمولی است.

لچ فیلد چیست؟

مزرعه لیچ یک میدان زهکشی با نام دیگری است. این سومین قسمت از سیستم سپتیک شماست. هر بار که مقداری فاضلاب وارد مخزن می شود، مقدار تقریباً مساوی فاضلاب از طریق لوله دیگری که به شبکه ای از لوله های سوراخ دار مدفون یا خیسانده ها منتهی می شود، از مخزن خارج می شود. این شبکه از لوله ها در زیر سطح میدان است، از این رو نام آن است. هدف از مزرعه شستشو توزیع آب تصفیه شده برای تصفیه نهایی توسط خاک است.

خاک چگونه کار می کند؟

این چهارمین مؤلفه و آخرین مرحله در پاکسازی فاضلاب است. در خاک شما، آب تصفیه شده در معرض اکسیژن و میکروب‌های موجود در خاک قرار می‌گیرد که می‌توانند قبل از فیلتر شدن آب به داخل آب‌های زیرزمینی، هضم یا حاوی آلاینده‌ها باشند. بنابراین خاک داخل و زیر زمین آبشویی شما در واقع یک فیلتر آب قدرتمند است.

در مورد پمپاژ سپتیک تانک چطور؟

اکنون می بینید که چگونه یک سیستم سپتیک اساساً یک فیلتر آب بزرگ است. فاضلاب در داخل، آب تمیز خارج. مانند تمام سیستم‌های فیلتراسیون، برای کارآمد بودن آن، مقداری تمیز کردن درگیر است. و اگر هنوز به آن اشاره نکرده ایم، داخل سپتیک تانک جایی نیست که می خواهید باشید.

سه سطح تشکیل شده در سپتیک تانک خود را به خاطر دارید؟ این سه لایه کف، فاضلاب و لایه لجن هستند. در سیستم‌های سپتیک، لایه فاضلاب تنها لایه‌ای است که می‌خواهیم از سیستم به میدان آبشویی منتقل کنیم. طبق طراحی، لایه بالایی کف و لایه زیرین لجن از آب جدا شده و در مخزن قرار می گیرد. ببینید چرا اندازه مخزن مهم است؟

سیستم سپتیک شما باید خارج شود

در نهایت، تمام سپتیک تانک ها نیاز به پمپاژ دارند تا لایه های لجن و لجن از بین برود و مخزن به ظرفیت کامل خود بازگردد. با در دست داشتن مقداری زیست‌شناسی، یاد گرفته‌ایم که چگونه به سیستم سپتیک کمک کنیم تا کارآمدتر کار کند و مدت‌های طولانی‌تری بین پمپاژها انجام شود.

این شامل استفاده از میکروب ها یا باکتری های مفید در مخزن است. شاید در مورد سیستم های سپتیک بی هوازی و هوازی شنیده باشید. و حقیقت این است که همه سیستم ها از هر دو استفاده می کنند، زیرا سپتیک تانک شما دارای محیط های هوازی و بی هوازی در داخل است.

چه چیزی در سپتیک تانک وجود دارد؟

بیایید با بدترین مواد موجود در مخزن شروع کنیم که جامد، فاضلاب های انسانی است. این همان چیزی است که سیستم سپتیک در قسمت پایین مخزن طراحی شده است. به بیان بهتر، لجن تشکیل می دهد. لجن لایه زیرین، زیر فاضلاب و کف است. و اگر لایه لجن ایجاد شود، یا خیلی سریع ساخته شود، فضایی را در مخزن اشغال می کند و فضای کمتری برای فاضلاب باقی می گذارد. این می تواند باعث شود سیستم شما از ظرفیت خود فراتر رود و منجر به نشت فاجعه آمیز، گرفتگی و غرق شدن سیستم سپتیک شما با فاضلاب خام شود. اوه!

انواع سپتیک تانک
خواندن

لایه لجن در پایین، زیر آب، جایی که اکسیژن وجود ندارد، قرار دارد. بنابراین ممکن است به شما توصیه شود که به طور دوره ای باکتری های بی هوازی را که برای لایه لجن زندگی می کنند به داخل سپتیک تانک وارد کنید. این باکتری ها مواد معمولی در لایه لجن را هضم و تجزیه می کنند.

نتایج این فرآیند به بخشی از محلول فاضلاب در مخزن تبدیل می‌شود و اکنون می‌توان آن را به میدان شستشو و بقیه فرآیند تصفیه آب منتقل کرد. و لایه لجن در مخزن در سطح قابل قبولی نگه داشته می شود تا سیستم به طور موثر و طولانی تر عمل کند.

هر چند وقت یک بار باید سیستم سپتیک خود را پمپاژ کنم؟

پاسخ این است که، بستگی دارد. ظرفیت، طراحی سیستم، سن، میزان استفاده و عوامل دیگر بر پاسخ شما تأثیر خواهند داشت. به طور کلی، اگر سیستم شما به درستی نصب و با ظرفیت کافی برای استفاده شما طراحی شده باشد، متخصصان خدمات سپتیک توصیه می کنند که سیستم شما هر سه تا پنج سال یک بار پمپاژ و بازرسی شود.

اگر سیستم شما نیاز به توجه بیشتری دارد، یا علائمی را می‌بینید و بوی می‌دهید که مشکلی وجود دارد، ممکن است وقت آن رسیده باشد که برای کمک با متخصص در این حوزه مشورت کنید.

به طور کلی، این چهار مورد بر فرکانس پمپاژ سپتیک تانک شما تأثیر می گذارد.

  1. تعداد افراد در خانه
  2. مقدار فاضلاب تولید شده
  3. حجم مواد جامد در فاضلاب
  4. اندازه تانک سپتیک

ممکن است خانه ای بخرید که سیستمی از قبل نصب شده باشد و بنابراین انتخابی در مورد اندازه سپتیک تانک نداشته باشید. این یک شرایط “به عنوان ساخته شده” است. بنابراین سه عامل اصلی ممکن است مناطقی باشند که می توانید بیشترین تأثیر را برای کاهش فرکانس پمپاژ سیستم خود داشته باشید. پمپاژ چیز بدی نیست. تمام سیستم های سپتیک پمپاژ می شوند. به همین ترتیب، با سیستم سپتیک خود مانند سطل زباله رفتار نکنید. جامدات فضای با ارزشی را در مخزن اشغال می کنند و در صورت شکستن به زمان بیشتری نیاز دارند.

مراقبت از سیستم سپتیک

مانند سایر سیستم‌های خانه شما، مراقبت و نگهداری مناسب به جلوگیری از تعمیرات گران قیمت در آینده کمک زیادی می‌کند.

سپتیکمقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان