چگونه سپتیک تانک خود را باز کنیم

چگونه سپتیک تانک خود را باز کنیم 1

اگر زهکشی کند، آب جمع شده در حیاط خود، یا بوی بد در نزدیکی سیستم سپتیک خود دارید، ممکن است در یکی از لوله ها مسدود شده باشد. خوشبختانه، راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید بدون تماس با یک متخصص سپتیک، گرفتگی‌های سیستم سپتیک خود را از بین ببرید. با جستجوی هرگونه گرفتگی قابل مشاهده در داخل سپتیک تانک خود شروع کنید تا ببینید آیا می توانید آنها را به زور خارج کنید. اگر نیاز دارید که گرفتگی را عمیق‌تر داخل لوله کنید، سعی کنید به جای آن از یک مارپیچ مکانیکی برای بریدن آن استفاده کنید. پس از برداشتن گرفتگی، مطمئن شوید که به درستی از سیستم سپتیک مراقبت کنید تا آن را تمیز نگه دارید!

روشهای باز کردن سپتیک تانک مسدود شده

روش اول  :شکستن کلوخ های در دسترس

چگونه سپتیک تانک خود را باز کنیم 1

 

  1. درب دسترسی مخزن را که نزدیک‌ترین نقطه به خانه‌تان است بردارید تا لوله ورودی را بررسی کنید. به دنبال پوشش پلاستیکی یا بتنی در حیاط خود باشید که به خانه شما نزدیک است. درب مخزن را با دقت بالا و خارج کنید تا بتوانید داخل آن را نگاه کنید. به دنبال انتهای یک لوله سفید یا سبز باشید که در کنار مخزن نزدیک به خانه شما قرار دارد و بررسی کنید که آیا چیزی مانع انتهای آن شده است. اگر وجود داشته باشد، ممکن است گرفتگی باعث ایجاد مشکل شده باشد.
  • اگر سطح آب زیر لوله ورودی باشد، ممکن است گرفتگی در جایی در لوله تخلیه بین سپتیک تانک و خانه شما باشد.
  • اگر سطح آب بالاتر از ورودی باشد اما چیزی مانع انتهای لوله نباشد، ممکن است گرفتگی در میدان شستشو باشد.
  • ممکن است لازم باشد درب دسترسی را با یک بیل بیرون بیاورید یا از یک میله برای بلند کردن آن استفاده کنید.

نکته: با نقشه‌های ساخته‌شده خانه‌تان، که طرح‌هایی هستند که پس از ساخت خانه‌تان ترسیم می‌شوند، یا اگر نمی‌توانید درب دسترسی برای سیستم سپتیک خود را پیدا کنید، با یک شرکت سپتیک مشورت کنید.

چگونه سپتیک تانک خود را باز کنیم 2

 

  1. اگر کف در انتهای لوله ورودی گیر کرده است، آن را با یک میله یا چوب کنار بزنید. لایه کف زباله جامدی است که در بالای تانک سپتیک ایجاد می شود. از یک تکه چوب یا فلز بلند و جامد استفاده کنید و از آن برای حرکت دادن کف به پایین یا کنار لوله ورودی استفاده کنید. تا جایی که می توانید به فشار دادن کف از اطراف لوله ادامه دهید تا بتواند مخزن شما را پر کند.
  • همیشه در حین کار در سپتیک تانک خود دستکش بپوشید تا هیچ گونه باکتری یا ضایعاتی روی دستان خود وارد نکنید.
  • اگر پس از فشار دادن به اطراف کف، آب شروع به خروج از لوله کرد، گرفتگی را از بین برده اید.

چگونه سپتیک تانک خود را باز کنیم 3

  1. اگر گرفتگی داخل آن عمیق تر است، انتهای لوله را با میله یا چوب بررسی کنید. انتهای چوب یا میله ای را که استفاده می کنید تا جایی که می توانید به انتهای لوله بدهید. کناره های لوله را با انتهای پروب خود خراش دهید و هر گونه زباله را داخل مخزن بکشید. اگر گرفتگی در انتهای لوله است، باید بتوانید آن را از هم جدا کنید تا آب دوباره شروع به جریان کند. اگر آب از لوله خارج نشود، گرفتگی داخل لوله عمیق‌تر است.
  • بسته به محل لوله ممکن است نتوانید پروب خود را وارد لوله کنید.

چگونه سپتیک تانک خود را باز کنیم 4

  1. هر وسیله ای را که استفاده می کنید با محلول آب و سفید کننده 5:1 ضد عفونی کنید. 1 قسمت سفید کننده کلر و 5 قسمت آب تمیز را در یک سطل بزرگ بریزید و آن را با هم هم بزنید. ابزار خود را در محلول آغشته کنید و بگذارید حدود 5 دقیقه خیس بخورند تا باکتری های باقی مانده روی سطح از بین بروند. وقتی کارتان تمام شد، مایع را دوباره در مخزن سپتیک خود بریزید.
  • سعی کنید پس از کار بر روی سپتیک تانک خود در اسرع وقت دوش بگیرید یا حمام کنید.
  • هنگام شستن لباس‌ها از سفیدکننده یا ضدعفونی‌کننده لباس‌ها استفاده کنید، فقط اگر باکتری روی آن‌ها وارد شود.
نحوه تمیز کردن سپتیک تانک
خواندن

چگونه سپتیک تانک خود را باز کنیم 5

  1. اگر مشکل را برطرف کردید، درب دسترسی را دوباره روی مخزن سپتیک قرار دهید. درب را بردارید و آن را روی سوراخ منتهی به مخزن سپتیک نگه دارید. به آرامی درب را پایین بیاورید تا سوراخ را کاملاً بپوشاند و حرکت نکند. اگر گرفتگی را پاک نکرده اید، درب آن را باز بگذارید تا بتوانید یک مارپیچ مکانیکی را وارد کنید.
  • هرگز سپتیک تانک را در حالی که روی آن کار نمی کنید باز نگذارید تا چیزی در آن نیفتد.

چگونه سپتیک تانک خود را باز کنیم 6

  1. اگر مخزن پر بود ظرف 5 روز یک سرویس حرفه ای پمپ کنید. حتی پس از برداشتن گرفتگی، اگر مخزن اصلی تا لوله ورودی پر شود، احتمالاً مخزن شما دوباره پشتیبان می گیرد. با متخصصین خدمات سپتیک تماس بگیرید و به آنها اطلاع دهید که سطح کف به لوله رسیده است. سعی کنید آنها را ظرف 5 روز آینده برنامه ریزی کنید، در غیر این صورت احتمال بازگشت مایع سپتیک به لوله ها را افزایش می دهید. سرویس مخزن سپتیک شما را خالی می کند تا زباله نتواند دوباره وارد لوله ها شود.
  • پمپاژ یک مخزن سپتیک معمولاً بسته به اندازه و مقدار مورد نیاز برای تمیز کردن هزینه دارد.
  • سپتیک تانک خود را هر 3 تا 5 سال یا زمانی که پر شد تمیز و تخلیه کنید.

روش دوم : استفاده از مارپیچ مکانیکی

چگونه سپتیک تانک خود را باز کنیم 7

 

  1. برای رسیدن به لوله ورودی، درب دسترسی تانک سپتیک را که نزدیک به خانه خود است بردارید. اگر سپتیک تانک شما دارای درب های دسترسی چندگانه است، یکی را انتخاب کنید که به خانه شما نزدیکتر است زیرا به احتمال زیاد دارای لوله ورودی است. درب مخزن را بردارید یا باز کنید و در حین کار آن را کنار بگذارید. به داخل مخزن نگاه کنید تا انتهای لوله سفید یا سبزی که از سمتی که به خانه شما نزدیک‌تر است بیرون آمده باشد.
  • اگر مطمئن نیستید که درب های دسترسی مخزن شما کجا هستند، نقشه های ساخته شده خانه خود را بررسی کنید یا با یک سرویس حرفه ای تماس بگیرید.

چگونه سپتیک تانک خود را باز کنیم 8

  1. تیغه برش یک مارپیچ مکانیکی را به انتهای لوله گرفتگی وارد کنید. یک مارپیچ مکانیکی یک کابل فلزی دراز دارد که شما آن را به لوله ها وارد می کنید که دارای یک بیت چرخان برای بریدن انسداد است. از انتهای لوله گرفتگی یا از یک نقطه دسترسی برای لوله، مانند یک درگاه تمیز کردن، شروع کنید. تیغه برش مارپیچ را داخل لوله ای که گرفتگی دارد قرار دهید و خط را در حدود 1-2 فوت (30-61 سانتی متر) فشار دهید.
  • شما می توانید یک مارپیچ مکانیکی را از فروشگاههای ابزار فروشی خریداری کنید.

چگونه سپتیک تانک خود را باز کنیم 9

  1. قبل از اینکه مارپیچ را روشن کنید، عینک ایمنی و دستکش استفاده کنید. از آنجایی که مارپیچ های مکانیکی دارای قطعات چرخان و متحرک هستند، از چشمان خود محافظت کنید تا در صورت از دست دادن کنترل دستگاه، به خود آسیب نرسانید. دستکش های کار ضخیم بپوشید تا از پخش شدن باکتری ها یا آسیب دیدن در حین کار با خط جلوگیری کنید. مارپیچ را به نزدیکترین پریز برق وصل کنید و کلید را در موقعیت روشن یا جلو قرار دهید.
  • ممکن است برای وصل کردن مارپیچ مکانیکی به سیم کشی نیاز داشته باشید.
  • مارپیچ را بدون دستکش یا عینک ایمنی کار نکنید زیرا ممکن است به شدت به خود آسیب بزنید.
  • اگر انتهای برش را بیرون از لوله دارید، هرگز مارپیچ را روشن نکنید زیرا به شدت می چرخد.
6 نشان مربوط به زمان تخلیه سپتیک تانک
خواندن

چگونه سپتیک تانک خود را باز کنیم 10

  1. مارپیچ را عمیق تر به لوله وارد کنید تا گرفتگی از هم جدا شود. مارپیچ را با دو دست نگه دارید و آن را به داخل لوله هدایت کنید تا زمانی که به مقاومت برخورد کنید. اگر مقاومت محکم به نظر می رسد، سعی کنید خط را در دستان خود بچرخانید تا ببینید آیا بیشتر به داخل حرکت می کند زیرا ممکن است به خم لوله برخورد کرده باشد. در غیر این صورت، مارپیچ را با ضربات کوتاه، عقب و جلو فشار داده و بکشید تا انسداد از هم جدا شود. مارپیچ را با فشار وارد بخش گرفتگی لوله کنید تا زمانی که به راحتی از آن عبور کند.
  • اگر گرفتگی را بردارید، در حالی که مارپیچ را داخل لوله دارید، آب دوباره از طریق لوله شروع به جریان می کند.
  • مارپیچ های مکانیکی طول های مختلفی دارند، بنابراین اگر نمی توانید با وسیله ای که استفاده می کنید به گرفتگی برسید، سعی کنید طولانی ترین سایز بعدی را تهیه کنید.

نکته: همیشه خط مارپیچ را حداقل با یک دست در حین کار نگه دارید تا هنگام تغذیه آن نچرخد یا نچرخد.

چگونه سپتیک تانک خود را باز کنیم 11

  1. مارپیچ را قبل از بیرون کشیدن از لوله خاموش کنید. کلید پاور روی مارپیچ را روی حالت خاموش یا معکوس قرار دهید تا بتوانید بدون مشکل آن را بردارید. خط پیچ را با دو دست به داخل ظرف برگردانید و آن را به آرامی از داخل لوله به عقب بکشید. انتهای مارپیچ را با احتیاط از لوله بیرون بکشید و با شلنگ یا دستمال کاغذی، هر گونه زباله یا ضایعاتی را که در انتهای آن گیر کرده است تمیز کنید.
  • مارپیچ را در حالی که هنوز در حال کار است از لوله خارج نکنید زیرا ممکن است به شما آسیب برساند.
  • از دست زدن به خط مارپیچ با دست خالی خودداری کنید زیرا فقط در لوله ای قرار دارد که حاوی ضایعات و باکتری های مضر است.

چگونه سپتیک تانک خود را باز کنیم 12

  1. ابزارها را با محلول 5 قسمت آب و 1 قسمت سفید کننده تمیز کنید. 1 قسمت سفید کننده کلر و 5 قسمت آب تمیز را در یک سطل بریزید و محلول را با هم مخلوط کنید. انتهای مارپیچ را با یک پارچه تمیز کننده پاک کنید تا باکتری های باقی مانده روی سطح را از بین ببرید تا چیز دیگری را آلوده نکنید. پس از اتمام کار، محلول را در سپتیک تانک خود بریزید.
  • محلول تمیز کننده را در زهکشی دیگری نیندازید زیرا دارای پاتوژن های مضر از مخزن سپتیک شما است.

چگونه سپتیک تانک خود را باز کنیم 13

  1. درب سپتیک تانک خود را برگردانید. درب را از دسته ها یا کناره ها گرفته و از روی زمین بلند کنید. با احتیاط درب را روی سوراخ منتهی به مخزن سپتیک خود پایین بیاورید تا کاملاً پوشیده شود. مطمئن شوید که درب لغزش یا جابه‌جا نمی‌شود، در غیر این صورت می‌تواند به راحتی از سپتیک تانک جدا شود.

روش سوم : جلوگیری از گرفتگی

چگونه سپتیک تانک خود را باز کنیم 14

 

  1. از قرار دادن هر چیزی در فاضلاب به غیر از آب و زباله طبیعی خودداری کنید. مخازن سپتیک فقط برای رسیدگی به آب، فضولات انسانی و دستمال توالت ساخته شده اند، بنابراین سایر موارد می توانند باعث مسدود شدن کل سیستم شوند. حوله های کاغذی، دستمال مرطوب، ضایعات غذا یا سایر مواد جامد را در سطل زباله معمولی دور بیندازید تا نتواند لوله ها را مسدود کند. اجازه دهید افراد دیگر در خانه شما بدانند که چه چیزی می توانند و چه چیزی نمی توانند زهکشی ها را بشویید تا لوله ها را مسدود نکنند.
  • از شستشوی هرگونه پاک کننده شیمیایی خشن در زهکشی خودداری کنید زیرا می تواند باکتری های طبیعی موجود در مخزن سپتیک شما را که معمولاً زباله های جامد را تجزیه می کند، از بین ببرد.
  • هرگز چربی را در زهکشی خود نشویید زیرا می تواند در لوله های شما جامد شود و گرفتگی هایی ایجاد کند که به سختی پاک می شوند.
برای شکستن مواد جامد در سپتیک تانک چه باید کرد و چه نباید انجام داد؟
خواندن

نکته : هرگز چربی را در زهکشی خود نشویید زیرا می تواند در لوله های شما جامد شود و گرفتگی هایی ایجاد کند که به سختی پاک می شوند.

چگونه سپتیک تانک خود را باز کنیم 15

  1. از آب کمتری در خانه خود استفاده کنید تا سیستم سپتیک بتواند به درستی تخلیه شود. در خانه خود آب نریزید مگر اینکه مجبور باشید، در غیر این صورت ممکن است باعث شوید که مخزن خیلی سریع پر شود. سعی کنید مقدار آب مصرفی خود را هنگام حمام کردن یا تمیز کردن محدود کنید تا فقط به اندازه نیاز خود داشته باشید. اگر وسایل قدیمی یا نشتی دارید، آنها را تعمیر کنید یا سیستم‌های کارآمدتری را انتخاب کنید، مانند توالت‌هایی که آب کمتری تخلیه می‌کنند یا شیرهای آب با هواکش‌های متصل به آنها.
  • محدود کردن مصرف آب نیز به شما کمک می کند در قبض آب و برق خود صرفه جویی کنید.

چگونه سپتیک تانک خود را باز کنیم 16

 

  1. در محل سپتیک تانک رانندگی و یا کاشت نکنید. وزن زیاد می تواند باعث ریزش یا شکستن لوله های منتهی به سپتیک شما شود، بنابراین سعی کنید در صورت امکان از استفاده از وسیله نقلیه در آن منطقه خودداری کنید. ریشه‌های گیاه نیز می‌توانند در لوله‌ها یا سپتیک تانک رشد کنند و باعث مسدود شدن آسان آن‌ها شوند. اگر درخت یا گیاه می خواهید، آنها را حداقل 20 تا 30 فوت (6.1 تا 9.1 متر) از سیستم سپتیک خود دور نگه دارید تا ریشه ها نتوانند در داخل رشد کنند.
  • شما همیشه می توانید ریشه های لوله های خود را با مارپیچ مکانیکی جدا کنید، اما اگر مشکل نشود دوباره رشد می کنند.

چگونه سپتیک تانک خود را باز کنیم 17

  1. فیلتر خروجی لوله خروجی را برای بهبود زهکشی تمیز کنید. فیلتر پساب یک استوانه پلاستیکی در لوله خروجی سپتیک تانک شما است که از خروج مواد زائد جامد جلوگیری می کند. درب دسترسی مخزنی را که از خانه شما دورتر است باز کنید. به دنبال یک لوله عمودی سفید یا سبز رنگ که فیلتر را نگه داشته و از لایه بالایی کف بیرون زده است، نگاه کنید. فیلتر را مستقیماً از لوله عمودی بیرون بکشید و ضایعات را با شلنگ دوباره داخل مخزن بشویید. فیلتر را دوباره به داخل لوله فشار دهید تا همچنان ضایعات را مسدود کند.
  • هر سیستم سپتیک دارای فیلتر پساب نخواهد بود.
  • هر زمان که مخزن خود را پمپاژ یا بازرسی می کنید فیلتر خود را بررسی کنید تا احتمال گرفتگی آن کمتر شود.

چگونه سپتیک تانک خود را باز کنیم 18

  1. هر 3 سال یکبار سپتیک تانک خود را توسط یک متخصص بازرسی کنید. سپتیک تانک ها معمولاً حدود 3 تا 5 سال طول می کشد تا پر شوند، اما ممکن است بسته به اندازه یا مقدار آبی که استفاده می کنید متفاوت باشد. با یک سرویس حرفه ای تماس بگیرید تا سطح آب و لوله های سیستم خود را بررسی کنید تا ببینید آیا نیاز به تغییر دارید یا خیر. اگر سرویس هر گونه نگرانی دارد، در اسرع وقت به آنها رسیدگی کنید تا سیستم سپتیک معیوب نداشته باشید.

منبع : wikihow

سپتیکمقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان