سپتیک تانک

آشنایی اجمالی با سپتیک تانک و نحوه عملکرد آن

سپتیک تانک یا همان گندانبار یکی از قطعات کاربردی و ساده در سیستم فاضلاب شهری است که بیشتر در اماکن مسکونی استفاده می‌شود که لوله فاضلاب ندارند. این تجهیز مانند یک دستگاه تصفیه کار می‌کند تا فاضلاب خانگی با ورود به فاضلاب‌ شهری باعث مسدود شدن لوله‌ها نشود. سپتیک تانک که از مواد مختلفی مانند پلاستیک و فایبرگلاس ساخته شده است به آرامی و به صورت مداوم فاضلاب را در خود جریان می‌دهد تا بتواند فاضلاب خانگی را تصفیه کند. در این مطلب با ما همراه شوید تا به بررسی انواع سپتیک تانک و کاربردهای آن‌ها بپردازیم.

سپتیک تانک

سپتیک‌ تانک‌ چیست

سپتیک تانک را می‌توان ساده‌ترین نوع تصفیه خانه‌ دانست که با کمک باکتری‌های بی هوازی به تصفیه فاضلاب خانگی می‌پردازد. این سیستم به عقیده‌ای بسیاری از مردم یک سیستم منسوخ شده است. اما با این حال امروزه در بسیاری از خانه‌ها و ویلاها از سیستم سپتیک ‌تانک استفاده می‌شود. جالب است بدانید که در سال 2021 در هر پنج خانه در کشور آمریکا یک خانه از سپتینک تانک استفاده می‌شود.

از سپتیک تانک بیشتر در خانه‌های روستایی استفاده می‌شود که به یک مخزن بزرگ زیرزمینی نیاز دارند تا بتوانند فاضلاب خود را تصفیه و نگهداری کنند. به عبارت دیگر با استفاده از این سیستم زیرزمینی می‌‌توانید فاضلاب خود را تصفیه کنید. این وسیله که در میان روستاییان بسیار محبوب است، امکان دفع کردن فاضلاب حمام و سرویس بهداشتی را با خیال راحت به این افراد می‌دهد.

مخازن سپتیک ‌تانک و تمامی قطعاتی که نگه‌دارنده آن هستند در زیر زمین نگه‌داری می‌شوند. همچنین برای این که امنیت بیشتری برای کاربران ایجاد شود، معمولا در فاصله ده متری خانه نصب و راه‌اندازی می‌شوند. در نظر داشته باشید که مخازن سپتیک‌ تانک باید به اندازه کافی از چاه‌های آب دور نگه‌ داشته شوند تا خطر آلودگی آب آَشامیدنی خود را نداشته باشید.

یکی از موارد مهمی که باید بدانید این است که مخزن‌های سپتیک تانک، معمولا از بتن یا پلاستیک ساخته شده‌اند. البته مدل‌های جدیدتری وجود دارند که از پلیمرهای باکیفیت مانند پلی اتیلن ساخته می‌شوند. سپتیک تانک‌ها در اندازه‌های مختلف و متناسب با خانه شما مختلف هستند. این سیستم‌های کاربردی معمولا بین 1000 تا 1500 گالن حجم دارند این مقدار برابر با 4.500 تا 5.600 لیتر است.

تاریخچه سپتیک تانک

تاریخچه سپتیک تانک

بیاید کمی به عقب بازگردیم و به بررسی تاریخچه سپتیک تانک‌ بپردازیم. در سال‌های بسیار دور انسان‌ها و حیوانات از یک نوع روش برای دفع کردن فضولات خود استفاده می‌کردند و آن‌ هم استفاده از روش‌های طبیعی و سپردن کار به باکتری‌ها و تجزیه شدن در طبیعت بوده است. با گذشت سال‌ها اجدا ما به دنبال روش‌های متمدن‌تر برای دفع فضولات خود بودند.

با گذشت زمان به دلیل به وجود آمدن جوامع اولیه، تمامی افراد به روش‌ بهتری و متمدن‌تر برای دفع زباله‌های انسانی خود نیاز داشتند. تا پیش از این زمان استفاده از روش‌های بیولوژیکی یا همان طبیعی که مطمئنا می‌دانید راجع به چه روشی داریم صحبت می‌کنیم، چندان دردسرساز نبود؛ تا زمانی که که عشایر در یک منطقه سکونت داشتند، روش‌های طبیعی دفع زباله‌های انسانی مشکلی برای این افراد ایجاد نمی‌کرد.

چین و اختراع اولین توالت‌ها

برخی از قدیمی‌ترین سیستم‌های مدیریت زباله یا همان “توالت” را می‌توان در چین یافت. در حدود 200 سال قبل از میلاد، آنها چیزی شبیه کمد آب طراحی کردند. بعدها، در اروپا، جوامع شروع به ساخت خانه‌هایی کردند تا آنها را از جست‌وجوی دائمی مکان‌های جدید برای دفع فضولات خود باز دارند. در حالی که این سیستم‌ها زباله‌های انسانی را محدود به بخشی از یک روستا یا شهر نگه می‌داشتند، این چاله‌های زباله باید پوشیده می‌شدند و زمانی که توالت قدیمی پر می‌شد، باید یک مستراح جدید حفر می‌شد.

چین و اختراع اولین توالت‌ها

رومی‌ها و ایجاد روش‌های جدید مدیریت پسماند

برخی از قوانین اولیه رومی‌ها نشان‌دهنده این است که قانون‌گذاران در آن زمان نگران نگه‌داری زباله‌های فردی بوده‌اند. زندگی در آن زمان در نزدیکی خانواده‌های پرجمعیت کار چندان آسانی نبود. رومی‌ها در آن زمان نتوانستند به روش استفاده از سپتیک تانک دست پیدا کنند اما استفاده از آب‌گیرها برای زباله‌های انسانی روشی مرسوم در میان مردم شد. این آب‌گیرها معمولا در زیرزمین خانه‌ها ساخته می‌شد تا عواملی مانند بوی نامطبوع اعضای خانواده را اذیت نکند. اما این روش دفع زباله‌های انسانی زیاد دوام نیاورد. در یکی از مهمانی‌های امپراتوری مقدس روم در کاخ افورت (Efurt)، کف سالن شکست و تمامی مهمان‌ها در آب‌گیر غرق شدند.

پیدایش اولین سپتیک‌ تانک

با گذشت سال‌ها تمدن‌های مختلفی به دنبال اختراع روشی مناسب برای دفع زباله‌های انسانی بودند. اولین سپتیک تانک که می‌توان از آن به عنوان بهترین روش دفع این زباله‌ها نام برد در فرانسه به دست جین لویی موراس (Jean-louis Mouras) تولید شد. در آن زمانی برخی از بریتانیایی‌ها سعی داشتند، افتخار تولید اولین سپتیک تانک را به جان برابر جین دهند اما این اتفاق هرگز رخ نداد.

پیدایش اولین سپتیک‌ تانک

بنا بر باور بسیاری از تاریخ نویسان اولین سپتیک تانک در حدود سال‌های 1860 اختراع شد. موراس یک مخزن را طراحی کرد که معتقد بود به جای تخلیه فوری، فاضلاب بهتر است ذخیره و سپس تخلیه شود. موراس، ده سال پس از ساخت مخزن و طرح غوطه ور خود، مخزن را از بین برد و در کمال تعجب تقریباً از مواد جامد در آن مخزن خبری نبود و تنها یک لایه زباله کوچک باقی مانده بود.

 او از ابه موینو (Abbe Moigno) که یک کشیش-دانشمند آن زمان بود، درخواست کمک کرد که اختراع خود را در سال 1881 به ثبت برساند. متعاقباً در سال 1883 به ایالات متحده آمریکا راه یافت و مدت کوتاهی پس از آن توسط بریتانیایی‌ها به انگلستان و سایر نقاط جهان معرفی شد.

رواج سپتیک‌ تانک‌های مدرن در جهان

طرح‌های اولیه سپتیک تانک‌ها در سراسر ایالات متحده آمریکا، اروپا و آفریقا گسترش یافت و به تدریج روند را تنظیم کرد و برای سپتیک تانک‌هایی که امروزه می شناسیم قابل تشخیص‌تر شد. در سال 1956 بریتانیا، آیین‌نامه خود را تغییر دارد. این آیین‌نامه شامل پوشش جداول نشست، تأسیسات، تصفیه فاضلاب با هوادهی و حذف مواد جامد از پساب ثانویه شد. این آیین نام‌ ها چندین تجدید نظر داشتند تا اینکه در سال 1983 با یک استاندارد جایگزین شدند.

رواج سپتیک‌ تانک‌های مدرن در جهان

سپتیک تانک‌های مدرن اکنون در اشکال و اندازه‌های مختلف توسط تولید‌کنندگان مختلف عرضه می‌شوند. مخازن مدرن از پلاستیک یا فایبرگلاس ساخته می‌شوند، اما این بدان معنا نیست که مخازن سنتی آجری و بتنی کارایی کمتری دارند. جنس سپتیک‌ تانک مورد نظر شما با توجه به فرآیند مورد نظر تعیین می‌شود.

مزایای سپتیک‌ تانک

در صورتی که قصد دارید، از سپتیک تانک استفاده کنید و شک دارید که آیا برای سیستم فاضلاب شما مناسب است، در این بخش با ما همراه شوید. به عنوان صاحب‌خانه یا ملک، احتمالاً بهترین‌ها را برای سرمایه گذاری خود می‌خواهید. یکی از مهمترین بخش‌های داشتن خانه یا ملک این است که مطمئن شوید لوله‌کشی به روز، مقرون به صرفه و بدون مشکل کار می‌کند. اینجا است که سیستم‌های سپتیک وارد می‌شوند. اگرچه این نوع لوله‌کشی برای همه مناسب نیست، می‌تواند دقیقاً همان چیزی باشد که ملک شما نیاز دارد. در ادامه این مطلب به بررسی مزایای داشتن سپتیک‌ تانک خواهیم پرداخت.

مزایای سپتیک‌ تانک

فاضلاب‌های عادی ممکن است گاهی اوقات فاضلاب را به زمین‌ها و آب‌های زیرزمینی نشت دهند و باعث آسیب رساندن به آن‌ها شود. از آنجایی که سیستم سپتیک از طریق سیستم فاضلاب جریان نمی‌یابد، احتمال نشتی به میزان قابل توجهی کمتر می‌شود. همچنین استفاده از یک سیستم تجزیه طبیعی سبب شده است تا آلودگی محیط زیست به کم‌ترین حالت خود برسد.

از مهم‌ترین دلایلی که می‌توانید از سیستم سپتیک برای مدیریت پسماند خود استفاده کنید، اقتصادی بودن این سیستم است. شما در سیستم سپتیک به جای نصب لوله‌های جدید و هدر رفتن آب، روشی مقرون به صرفه برای لوله کشی استفاده می‌کنید. سپتیک تانک شما فقط قبوض آب عمومی شما را نزدیک صفر می‌کند، و در دراز مدت هزینه‌های لوله کشی شما را کاهش می‌دهد.

سیستم اقتصادی سپتیک

طول عمر زیاد سیستم‌های سپتیک از دیگر دلایلی هستند که امروز افراد به دنبال استفاده از این سیستم می‌روند. طول عمر کلی این مخازن نگه‌داری زباله‌های انسانی بین 20 تا 40 سال است. این ویژگی به مواد جنس بدنه سپتیک تانک شما و میزان مراقبت از آن بستگی دارد. اگر با تعمیر و نگهداری همراه مناسب بتوانید از سپتیک تانک خود استفاده کنید، یک سپتیک تانک کاربردی در سال‌های زیاد خواهید داشت.

سپتینک تاتک‌ها معمولا به شرایط نگه‌داری خاصی نیاز ندارند. همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، این سیستم در زیر زمین و دور از سیستم آب‌رسان شما نصب می‌شود. سپتیک تانک‌های معمولی فقط هر سه تا پنج سال یک دفعه به پمپاژ نیاز خواهند داشت. بنابراین در صورتحساب‌های تعمیر و نگهداری لوله‌کشی هزینه کم‌تری خواهید کرد. نگه‌داری مناسب و بازرسی منظم این سیستم فاضلابی نیز می‌تواند به کاهش هزینه شما برای داشتن یک مخزن سپتیک کمک کند.

شرایط نگه‌داری آسان

یکی از موارد مهمی که سیستم سپتیک به استفاده از فاضلاب شهری ارجحیت دارد، این است که به دلیل اختصاصی بودن می‌توانید در زمانی کم سیستم خود را تعمیر کنید. از آنجایی که سپتیک تانک‌ها سیستم‌های تجزیه و تصفیه خاص خود را دارند، شما مجبور نخواهید بود که از سیستم‌های فاضلاب شهری استفاده کنید و در صورت گرفتی لوله می‌توانید به راحتی مشکل را تشخیص دهید و آن را تعمیر کنید.

معایب سپتیک تانک

همانطور که می‌دانید هر سیستم فاضلابی در کنار مزایایی که دارد معایبی نیز دارد که باید برای یک خرید مطمئن از آن‌ها نیز آگاه شویم. با این حال مزایای این سیستم نسبت به معایب آن بیشتر است و با توجه به شرایط شما این سیستم می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای مدیریت پسماند باشد. در ادامه این بخش معایبی را مرور خواهیم کرد که ممکن است با خرید سپتیک‌ تانک برای سیستم فاضلاب خود را آن مواجه شوید.

معایب سپتیک تانک

زمانی که قصد دارید یک سیستم فاضلاب برای خانه خود تهیه می‌کنید، نگران درباره قرص‌هایی که استفاده می‌کنید شاید آخرین چیزی باشد که به ذهن شما خطور کند. با این حال، از آنجایی که اکوسیستم یک مخزن سپتیک به روشی ظریف به طور بی‌نقصی متعادل است، استفاده از مواد دارویی مانند آنتی‌بیوتیک می‌تواند باعث آسیب‌رسانی به این اکوسیستم شود. استفاده از این مواد دارویی می‌تواند باکتری‌های طبیعی موجود در سیستم سپتیک را از بین ببرد.

نکته دیگری که در مورد سپتیک تانک‌ها باید در نظر داشته باشید، ریشه درختان و گیاهان اطراف خانه است. ریشه‌ها پساب غنی از مواد مغذی را به شدت جذب می‌کنند، این مواد در سپتیک تانک شما وجود دارد. اگر ریشه‌ها بتوانند کوچک‌ترین منفذی را پیدا کنند، برای مثال یک شکاف کوچک در یک مخزن بتنی، به داخل مخزن راه پیدا می‌کنند تا بتوانند تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز خود را جذب کنند. این اتفاق می‌تواند منجر به جریان برگشتی فاضلاب به خانه شما شود.

سیستم سپتیک می‌تواند در عین حالی که شرایط مناسبی برای نگه‌داری دارد، با استفاده نامناسب به راحتی خراب شود. برای مثال از مواردی که باعث گرفتگی لوله‌های فاضلاب می‌شود، گرفتگی دستمال کاغذی‌های انباشته شده در لوله است که می‌تواند باعث آسیب‌رسی به سیستم سپتیک شما شود. همچنین استفاده از برخی شوینده‌ها می‌تواند باکتری‌های طبیعی موجود در سپتیک‌ تانک شما را از بین ببرد.

کاربرد سپتیک‌ تانک

کاربرد سیستم‌های سپتیک تانک بیشتر در مواردی دیده می‌شود که منازل دسترسی مناسبی به سیستم فاضلاب وجود ندارد. این سیستم‌ها می‌توانند به منازل مسکونی روستایی کمک کنند تا به صورت طبیعی فاضلاب خود را تصفیه کنند تا با آلودگی هوا نیز مواجه نشوند.

انواع سپتیک تانک

سپتیک‌ تانک‌های امروزی انواع مختلفی دارند که با توجه به مشخصات و شرایط منزل شما انتخاب می‌شوند. هر کدام از این سیستم‌های فاضلاب مزایای و معایبی دارند که باید پیش از خرید آن‌ها را در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که مدل‌های بتنی سپتیک تانک از قدیمی‌ترین مدل‌های این مخازن هستند. در ابتدا لازم است بدانید دو جزو اصلی در این سیستم به کار می‌روند، مخزن و سیستم زهکشی است.

انواع سپتیک تانک

انواع سپتیک تانک‌ ها به شرح زیر هستند:

1

سپتیک تانک‌های بتنی

سپتیک تانک‌های بتنی از مقاوم‌ترین نوع سپتیک تانک‌ها هستند که تا سال‌های زیادی می‌توانند در سیستم فاضلاب شما کار کنند اما ممکن است به شکستگی فاضلاب را به آب‌های زیرزمینی شما نشت دهد

4

سپتیک تانک‌های هوازی

مخازن هوازی با برق کار می‌کنند و اغلب زمانی نصب می‌شوند که مخازن دیگر در یک ملک خراب شده باشند. تانک‌های هوازی تا سه برابر گران‌تر از انواع دیگر سپتیک‌تانک‌ها هستند، اما کارآمدتر هستند و به میدان‌های تخلیه کوچک‌تری نیاز دارند که می‌تواند برای خواص کوچک‌تر سود زیادی داشته باشد

2

سپتیک تانک‌های پلاستیکی

مخازن پلاستیکی بادوام، سبک وزن و نسبتاً ارزان هستند. سپتیک تانک‌های پلاستیکی زنگ نمی‌زنند و در مقایسه با بتن کمتر در معرض ترک خوردن هستند. این مخازن بسیار سبک هستند که نصب آنها را آسان می‌کند

5

سپتیک تانک‌های فولادی

با وجود این که فولاد یک فلز مقاوم است اما سپتیک تانک‌های فولادی عمر کم‌تری نسبت به سپتیک‌های بتنی دارند

3

سپتیک تانک‌های فایبرگلاس

مخازن سپتیک ساخته شده از فایبرگلاس مانند بتن ترک نمی‌خورد یا مانند فولاد زنگ نمی‌زند. مخازن فایبرگلاس همچنین به طرز قابل توجهی سبک تر از مخازن ساخته شده از مواد دیگر مانند بتن هستند

6

سپتیک تانک‌ پیش ساخته

سپتیک‌ تانک بتنی

سپتیک‌های بتنی از محبوب‌ترین سیستم‌های فاضلابی هستند که مقاومت بالایی دارند و معمولا بهترین انتخاب برای بیشتر ساکنین منازل روستایی هستند. این مقاومت بالا در کنار نگه‌داری مناسب می‌تواند باعث شود شما تا 40 سال نیاز نداشته باشید سپتیک‌ تانک خود را تعویض کنید. برای افزایش طول عمر هر چه بیشتر سپتیک تانک بتنی، این تجهیزات هر سه تا شش ماه یک بار به سرویس حرفه‌ای نیاز دارند.

سپتیک تانک‌های بتنی در اندازه‌های مختلفی عرضه می‌شوند. برای این که بتوانید بهترین انتخاب را برای سیستم فاضلاب خانه خود داشته باشید، باید مواردی مانند: جریان زباله، اندازه خانه، متراژ مربع، تعداد اتاق خواب و تعداد حمام را در نظر بگیرید. این مخازن به دلیل وزن و طول عمر بالا در میان مخازنی با جنس دیگر محبوب هستند.

امروزه بیشتر سپتیک تانک‌های بتنی با طراحی دو محفظه‌ای، در مقابل مخزن قدیمی یک محفظه‌ای به فروش می‌رسند. دو مخزن محفظه معمولاً کار فیلتر کردن و جداسازی را بهتر انجام می دهند، بنابراین توسط کارشناسان سپتیک نسبت به مخزن یک محفظه‌ای توصیه می‌شود.

تمامی سپتیک تانک‌های بتنی به دلیل اندازه و وزن نیاز به نصب حرفه‌ای دارند. این مخازن از سنگین‌ترین مواد موجود ساخته شده‌اند و اگرچه ناهموار هستند، اما برای نصب به تجهیزات بزرگ و سنگین نیاز دارند. اگر مکان پیشنهادی یا مکان فعلی مخزن سپتیک بتنی شما امکان دسترسی برای ماشین آلات سنگین را فراهم نمی‌کند، ممکن است بخواهید یک مخزن فایبرگلاس یا پلاستیکی (پلی اتیلن) را در نظر بگیرید. از آنجایی که بیشتر مخازن بتنی از پیش ساخته می شوند، همه آنها در اندازه، وزن و ابعاد متفاوت هستند. اما در نظر داشته باشید که تمامی این مشخصات تقریبی هستند.

مزایای سپتیک‌‌ تانک بتنی

  • مطابقت با کلیه مقررات ساختمانی

یکی از مزایای خرید سپتیک‌های بتنی مطابقت آن با تمامی منازل است. به عبارتی دیگر اگر منزل شما شرایط استفاده از سیستم سپتیک را داشته باشید می‌توانید از این این سپتیک‌ها استفاده کنید. برای مثال برای استفاده از سپتیک‌های پلاستیکی باید در مناطقی زندگی کنید که با این مواد سازگاری داشته باشد. از آن جایی که بتن با تمامی شرایط سازگار است، می‌توانید با خیال راحت از سپتیک تانک بتنی استفاده کنید.

  • مطابقت با کلیه مقررات ساختمانی

یکی از مزایای خرید سپتیک‌های بتنی مطابقت آن با تمامی منازل است. به عبارتی دیگر اگر منزل شما شرایط استفاده از سیستم سپتیک را داشته باشید می‌توانید از این این سپتیک‌ها استفاده کنید. برای مثال برای استفاده از سپتیک‌های پلاستیکی باید در مناطقی زندگی کنید که با این مواد سازگاری داشته باشد. از آن جایی که بتن با تمامی شرایط سازگار است، می‌توانید با خیال راحت از سپتیک تانک بتنی استفاده کنید.

  • آب‌بندی سر خود

یکی دیگر از مزایای استفاده از سپتیک‌های بتنی، جنس این مخازن است که به صورت سر خود ضد آب هستند. بر خلاف بتن مواد دیگری مانند پلاستیک و فایبرگلاس برای نگه‌داری آب باید تحت فرآیندهای اضافی قرار گیرند تا آب به آن‌ها نفوذ نکند. آب‌بندی طبیعی بتن همچنین خطر نشتی را در طول عمر مخزن کاهش می‌دهد.

  • آب‌بندی سر خود

یکی دیگر از مزایای استفاده از سپتیک‌های بتنی، جنس این مخازن است که به صورت سر خود ضد آب هستند. بر خلاف بتن مواد دیگری مانند پلاستیک و فایبرگلاس برای نگه‌داری آب باید تحت فرآیندهای اضافی قرار گیرند تا آب به آن‌ها نفوذ نکند. آب‌بندی طبیعی بتن همچنین خطر نشتی را در طول عمر مخزن کاهش می‌دهد.

سپتیک‌ تانک پلاستیکی (پلی اتیلن)

سپتیک تانک‌های پلاستیکی یا همان پلی اتیلن از انواع سیستم‌های سپتیک هستند که به دلیل وزن کمی که دارند در میان مردم محبوب هستند. از مزایای دیگر این سیستم‌ها می‌توان به طول عمر و هزینه نسبتا پایین آن‌ها اشاره کرد. البته باید توجه داشته باشید که باید پیش از خرید سپتیک تانک پلاستیکی بررسی کنید که شرایط نصب این سیستم در خانه شما وجود دارد.

سپتیک‌ تانک‌های پلاستیکی زنگ نمی‌زنند و در صورت مقاوت احتمال ترک خوردگی پایینی دارند. این مخازن به دلیل وزن سبکی که دارند به راحتی نصب و راه‌اندازی می‌شوند. با این حال توجه داشته باشید که به هنگام نصب کردن خراب نشوند. همچنین باید به طور مناسب نصب شوند زیرا در غیر این صورت ممکن است باعث شناور شدن آب روی زمین شوند.

سپتیک تانک پلاستیکی در مقابل سپتیک بتنی

دو نوع سپتیک پلاستیکی و بتنی میان محبوب‌ترین مخازن سیستم‌های فاضلابی هستند. برای خرید یک سپتیک‌ تانک پلاستیکی باید به مزایا و معایب آن نسبت به سپتیک تانک بتنی آگاه باشید تا بتوانید انتخاب بهتری برای سیستم فاضلاب خود داشته باشید. مزایای این مخازن مانند زیر هستند:

  • سپتیک‌ تانک‌های پلاستیکی مقرون به صرفه‌تر از سپتیک تانک‌های بتنی هستند
  • سپتیک تانک‌های پلاستیکی به راحتی نصب می‌شوند زیرا سبک وزن هستند. آنها به افراد کمی برای نصب نیاز دارند و به زمان و تجهیزات کمتری نیاز دارند. بنابراین هزینه‌های نصب و راه‌اندازی کمتر می‌شود
  • تانک‌های سپتیک پلاستیکی حمل و نقل آسان و سازگارتری دارند. این بدان معنی است که آن‌ها را می‌توان در مکان‌های مختلف قرار داد
  • سپتیک تانک‌های پلاستیکی ضد آب هستند و در برابر خوردگی مبتنی بر آب مصون هستند. آنها همچنین در برابر زنگ‌زدگی مقاوم هستند
  • مخازن پلاستیکی کمتر مستعد ترک خوردن هستند زیرا پلاستیک انعطاف‌پذیرتر از بتن است
  • سپتیک تانک‌های پلاستیکی بهداشتی‌تر از مخازن سیمانی هستند
  • مخازن پلاستیکی آماده راه‌اندازی و نصب هستند

معایب سپتیک‌ تانک‌ پلاستیکی

معایب سپتیک‌ تانک‌های پلاستیکی در برابر بتنی به شرح زیر است:

  • مخازن پلاستیکی به اندازه سیمان محکم نیستند، بنابراین می‌توانند به راحتی در برابر وزن زیاد از بین روند. آن‌ها می‌توانند توسط وزن خاک سنگین له شوند
  • مخازن پلاستیکی نیز نسبت به محیط زیست حساس هستند، به این معنی که ممکن است به دلیل تغییر در ارتعاشات و شرایط خاک صدمه ببینند
  • تانک‌های پلاستیکی نسبت به سپتیک تانک‌های سیمانی نیاز به شرایط نگه‌داری بهتری دارند

سپتیک‌ تانک فایبرگلاس

سپتیک تانک‌های فایبرگلاس از سیستم‌های سپتیکی است که امروزه در میان مردم جهان طرفدار بسیاری پیدا کرده است. این نوع سیستم‌ها همانطور که از نام آن‌ها مشخص است از فیبر یا پلاستیک تغییر یافته درست شده‌اند. مزیت اصلی سپتیک‌ تانک فایبرگلاس وزن کم‌تر نسبت به دیگر سیستم‌های سپتیک است. این نوع از سیستم‌های فاضلابی در برابر زنگ‌زدگی و ترک‌خوردگی نیز مقاومت بالایی دارند.

بهترین ویژگی که سبب شده است سپتیک‌ تانک فایبرگلاس در میان مردم محبوب شود، این است که نصب آن‌ها بسیار آسان می‌باشد. با این وجود برای انتخاب یک سپتیک تانک فایبرگلاس باید چندین مورد را در نظر داشته باشید:

  • سطح پساب پایین: پس از تخلیه مخزن به صورت کامل، بررسی کنید که آیا یک دو شاخه پلاستیکی در پایین مخزن کار می‌کند
  • آسیب در حین نصب: احتمال آسیب دیدن مخزن در حین نصب سپتیک ‌تانک‌های فایبرگلاس زیاد می‌باشد. این آسیب‌دیدگی‌ها ممکن است تا زمانی که مخزن پر نشود، قابل مشاهده نباشند. در هنگام خرید این سیستم به دنبال سطوح پایین غیرعادی پساب باشید

مزایای استفاده از سپتیک‌ تانک فایبرگلاس

در صورتی که قصد دارید از یک سپتیک‌ تانک فایبرگلاس استفاده کنید، می‌توانید از مزایای زیر نسبت به دیگر سیستم‎‌های سپتیک استفاده کنید. این مزایا به شرح زیر هستند:

  • سپتیک تانک‌های فایبرگلاس وزن کم‌تری نسبت دیگر سیستم‌های تانکی وزن کم‌تری دارند، این می‌تواند یک مزیت عالی باشد برای افرادی که در روستاهای دور زندگی می‌کند
  • اندازه کوچک آن‌ها از دیگر مزایای تانک‌های فایبرگلاسی است
  • سپتیک ‌تانک‌های فایبرگلاس مقاومت بالایی در برابر تغییرات دمایی یا خورندگی دارند
  • شرایط آسان‌تری برای تعمیر نسبت به دیگر انواع سیستم‌های سپتیکی دارند
  • در صورت ایجاد منفذه در سپتیک‌های فایبرگلاس ریشه درخت در آن‌ها نفوذ نمی‌کند

سپتیک تانک‌های از پیش ساخته شده معمولا از جنس بتن هستند و وزن زیادی نیز دارند. این ویژگی ممکن است به نظر ویژگی بدی بیاید، اما سبب جلوگیری از شناور شدن مخزن می‌شود. این اتفاق در برخی از تانک‌های سبک رخ می‌دهد. البته توجه داشته باشید که سپتیک تانک‌های از پیش ساخته شده، مناسب هر فضایی نیستند و در صورت خاص بودن شرایط منزل خود می‌توانید به صورت اختصاصی سپتیک تانک خود را تهیه کنید.

سپتیک‌ تانک خانگی

سپتیک تانک‌‌های گفته شده مانند سپتیک بتنی، پلاستیکی و فایبرگلاس در میان سپتیک تانک‌های خانگی قرار می‌گیرند. به طور کلی وظایف این سیستم‌ها نگه‌داری و تصفیه آب‌های زائد مانند آب تولید شده در ماشین لباس‌شویی است. در صورتی که قصد دارید یک خانه با سپتیک تانک‌های خانگی خریداری کنید یا می‌خواهید برای خانه خود یک سیستم سپتیک تهیه کنید، در ادامه این بخش مواردی را که باید پیرامون این سیستم‌ها بدانید مرور می‌کنیم.

در ابتدا باید بدانید که تمامی آب‌ها از یک لوله زهکشی اصلی به یک مخزن سپتیک از خانه شما خارج می‌شوند. سپتیک تانک یک مخزن دفن شده و ضد آب است که معمولاً از بتن، فایبرگلاس یا پلی‌اتیلن ساخته شده است. وظیفه اصلی سیستم سپتیک این است که فاضلاب را به اندازه کافی نگه دارد، تا به جامدات اجازه دهد تا لجن تشکیل دهند؛ در حالی که روغن و گریس به عنوان مواد سبک‌تر به سمت بالا شناور می‌شوند.

در صورتی که نمی‌دانید خانه شما از سیستم سپتیک استفاده می‌کند یا خیر می‌توانید از برخی علائم مانند استفاده همسایه‌ها از این سیستم با خبر شوید. همچنین اگر از آب چاه استفاده می‌کنید یا هیچ‌گونه هزینه‌ای مبتنی بر آب عمومی پرداخت نمی‌کنید، منزل شما دارای سیستم سپتیک است.

سپتیک ‌تانک بی هوازی و هوازی

سپتیک تانک‌هایی مانند بتنی یا پلاستیکی در میان سپتیک تانک‌های بی هوازی قرار می‌گیرند در صورتی که یک نوع سیستم فاضلاب مشابه به این سیستم‌ها به نام سیستم سپتیک هوازی وجود دارد. سپتیک‌ تانک هوازی (ATS) است بر خلاف سیستم‌های گفته شده در بالا اندازه کوچکی دارد. این سیستم از روش هوازی برای تصفیه و فیلتر کردن فاضلاب استفاده می‌کند.

 سیستم سپتیک بی‌ هوازی در مناطقی که زهکشی عمومی رایج نیست، بیشتر استفاده می‌شود. بنابراین این سیستم‌ها سپتیک برای یک خانواده یا یک گروه کوچک از خانه‌ها مناسب است. فرایند این سیستم کمی با سیستم تانکی متفاوت است.

سیستم سپتیک بی هوازی دارای چندین مرحله است که به شرح زیر می‌باشند:

  • مرحله اول، مرحله پیش‌تصفیه برای حذف جامدات بزرگ است
  • مرحله دوم، برای حذف کردن ضایعات بیولوژیکی توسط باکتری‌ها انجام می‌شود
  • مرحله سوم، مرحله ته نشینی است که اجازه می‌دهد تا جامدات تصفیه نشده، ته نشین شوند. این مرحله یک لجن تولید می‌کند که باید به طور دوره‌ای از سیستم حذف شود
  • مرحله چهارم ضد عفونی مواد داخل مخزن است، که در آن کلر یا مواد ضدعفونی کننده مشابه با آب مخلوط می شود

مرحله ضدعفونی اختیاری است و در مواردی که پساب نیاز به استریل دارد، مورد نیاز است، مانند مواردی که پساب در بالای زمین توزیع می‌شود. ماده ضدعفونی کننده معمولاً قرص‌های هیپوکلریت کلسیم است که به طور ویژه برای سیستم‌های تصفیه زباله ساخته شده است. این قرص‌ها برای شکستن سریع در نور خورشید در نظر گرفته شده‌اند.

برخی از افراد به دلیل نداشتن فضای زیاد، باید به دنبال سیستم‌های سپتیک کوچک بروند. این سیستم‌های تانکی انواع مختلفی دارند که در سایزهای متنوع عرضه می‌شوند. این تانک‌ها حجم‌های متفاوتی دارند که شما می‌توانید یکی از کوچک‌ترین مخازن از پیش ساخته شده یعنی 2.700 لیتری را تهیه کنید. توجه داشته باشید که سیستم‌های سپتیک کوچک به دلیل نداشتن فضای زیاد نیاز به تعویض بیشتری دارند و ممکن است هزینه زیادی برای تعویض و تخلیه آن پرداخت کنید.

اجزای اصلی سپتیک ‌تانک و کاربرد هر کدام

اجزای اصلی سپتیک ‌تانک و کاربرد هر کدام

هر سیستم سپتیک تانکی در جهان شامل چهار بخش می‌شوند. این چهار بخش عبارتند از: لوله داخل ساختمان، مخزن سیستم سپتیک، میدان زهکشی و خاک تشکیل می‌شوند. لوله زهکشی خانه که تمامی آب‌های خانه را به بیرون منتقل می‌کنند.

زهکشی یکی دیگر از اجزای مهم سیستم سپتیک است که فاضلاب پس از تصفیه در مخزن برای انجام فرایندهای بیشتر به این قسمت منتقل می‌شود. آخرین قسمت یک سیستم سپتیکی خاک است. این خاک در قسمت زهکشی قرار دارد و با عبور دادن آب از خود تمامی باکتری‌ها را از بین می‌برد.

مخزن سیستم سپتیک یکی از مهم‌ترین بخش‌های این سیستم فاضلابی است که در زمین دفن شده است. این مخزن‌ها از اجناس مختلفی تشکیل شده‌اند که یکی از رایج‌ترین آن‌ها بتن می‌باشد. این مخزن آب‌های ورودی از لوله فاضلاب را به قدری نگه‌داری می‌کند تا مواد جامد ته‌نشین شوند و روغن و مواد سبک‌تر بر روی سطح بیایند.

اجرای سپتیک‌ تانک

اجرای سپتیک‌ تانک

سیستم سپتیک تانک‌ها با توجه به این که یک سیستم نگه‌داری و تصفیه فاضلاب هستند، تقریبا کارایی یکسانی با یکدیگر دارند. آب خروجی شما از لوله فاضلاب مانند آب حاصله از ماشین لباس‌شویی‌ها وارد مخازن این سیستم می‌شود. این آب در این مخزن مدتی می‌ماند تا مواد جامد ته نشین شوند و مواد سبک‌تر بر روی این آب قرار گیرند. آب باقی‌مانده در لایه میانی به قسمت بعدی سپتیک‌ تانک نفوذ می‌کند و در آن باکتری‌های طبیعی اقدام به ضد عفونی آب می‌کنند.

قیمت سپتیک‌ تانک

سپتیک تانک‌ها با توجه به کارایی که دارند، قیمت مقرون به صرفه‌ای نیز دارند. قیمت این سیستم‌های فاضلاب با توجه به جنس و حجم آن‌ها متفاوت است. مخازن بتنی در میان دیگر مخازن سیستم فاضلاب قیمت کم‌تری دارند. از دیگر عواملی که در قیمت سپتیک تانک‌ها موثر هستند، می‌توان به کیفیت مواد اولیه، محدودیت فضای نصب و دیگر عوامل اشاره کرد.

محبوب‌ترین سپتیک تانک که در بیشتر منازل نیز استفاده می‌شود، سپتیک تانک بتنی است که دارای قیمت‌های مختلفی است. این قیمت به دلیل بتنی بودن این مخازن و استفاده از تکنولوژی‌های قدیمی نسبت به قیمت دیگر سپتیک تانک‌ها کم‌تر است. قیمت سپیتک تانک‌های بتنی به شرح زیر هستند:

  • قیمت سپتیک ‌تانک بتنی با 15 متر مکعب ظرفیت حدود نه میلیون تومان است
  • قیمت سپتیک‌ تانک بتنی با 10 متر مکعب ظرفیت حدود شش میلیون تومان است
  • قیمت سپتیک ‌تانک پلی اتیلن با 10 متر مکعب ظرفیت حدود 15 میلیون تومان است
  • قیمت سپتیک‌ تانک پلی اتیلن با 20 متر مکعب ظرفیت حدود 25 میلیون تومان است
  • قیمت سپتیک ‌تانک پلی اتیلن با 30 متر مکعب ظرفیت حدود 35 میلیون تومان است
  • قیمت سپتیک‌ تانک بتنی با 40 متر مکعب ظرفیت حدود 40 میلیون تومان است
  • قیمت سپتیک ‌تانک بتنی با 50 متر مکعب ظرفیت حدود 45 میلیون تومان است

نقشه چاه سپتیک ‌تانک

سپتیک تانک در اطراف خانه شما در زیر زمین نگه‌داری می‌شوند، نقشه چاه باید به گونه‌ای باشد که آب فاضلاب منزل توسط یک لوله مجزا به مخزن منتقل شود. این آب در ابتدا به قسمت اولیه مخازن سپتیک سیستم ریخته می‌شود. توجه داشته باشید که این سیستم باید در فاصله مناسبی از چاه آب قرار بگیرد. همچنین به دلیل امنیت منزل شما باید مخازن باید در حداقل فاصله ده متری قرار بگیرند.

ظرفیت سپتیک‌ تانک پلی اتیلن

ظرفیت سپتیک تانک‌های پلی‌ اتیلن از پیش ساخته شده متفاوت هستند. در این بخش قصد داریم برخی از محبوب‌ترین ظرفیت‌های سپتیک تانک پلی اتیلن را به شما معرفی کنیم:

  • 750 گالن برابر با 3.400 لیتر
  • 1000 گالن برابر با 4.550 لیتر
  • 1250 گالن برابر با 5.680 لیتر
  • 1500 گالن برابر با 6.800 لیتر

مشخصات فنی سپتیک تانک

مشخصات فنی سپتیک تانک با توجه به جنس و حجم آن مشخص می‌شود. در سیستم‌های جدید سپتیک تمامی ورودی‌ها باید به یک مخزن وارد شوند. ضخامت دیواره سپتیک تانک‌ها معمولا باید 10 سانتی‌متر باشند. البته ضخامت قسمت‌های پایینی باید بیشتر باشد، تا حدود 15 سانتی‌متر مناسب است. این سیستم فاضلابی باید از دو مخزن تشکیل شده باشد. لوله‌های PVC باید حداقل 10 سانتی‌متر قطر داشته باشند. این موارد تنها بخشی از مشخصات لازم هستند و نسبت به شرایط منزل شما متفاوت نیز می‌باشند. بنابراین پیشنهاد می‌شود، پیش از خرید با یک کارشناس در این زمینه مشورت کنید.

نحوه نصب سپتیک تانک

نصب سپیتک تانک‌ها با توجه به این که باید در نزدیکی خانه شما دفن شوند، به تنهایی قابل انجام نیستند. شما باید از یک تیم متخصص جهت نصب سیستم فاضلابی سپتیک کمک بگیرید تا بتوانید مخزن را بدون صدمه دیدن در خاک قرار دهید و روی آن را بپوشانید.

ابعاد سپتیک‌ تانک

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید پیش از خرید سپتیک تانک در نظر داشته باشید، حجم و ابعاد مخازن موردنظر است. این ظرفیت‌ها به صورت پیش ساخته هستند و باید با توجه به شرایط منزل خود سپتیک تانک مورد نظرتان را تهیه کنید. ابعاد برخی از سپتیک تانک‌ها به شرح زیر است:

  • ابعاد سپتیک‌ تانک پلی اتیلن با حجم 5 متر مکعب برابر با 1.4 متر قطر و 3.5 متر طول
  • ابعاد سپتیک‌ تانک پلی اتیلن با حجم 10 متر مکعب برابر با 1.6 متر قطر و 5.0 متر طول
  • ابعاد سپتیک ‌تانک پلی اتیلن با حجم 20 متر مکعب برابر با 2.0 متر قطر و 6.46 متر طول

تولیدکنندگان اصلی سپتیک تانک

شرکت‌های کمی در ایران هستند که تولیدکننده سیستم فاضلابی سپتیک هستند که با روش‌های به‌روز دنیا این سیستم‌ها را تولید می‌کنند. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به شرکت سپتیک تانک تبریز به عنوان یکی از برترین تولیدکنندگان این تجهیز در کشور اشاره کرد.

سپتیک‌ تانک در تبریز | سیال نصب ؛ از تولیدکنندگان برتر ایرانی

سپتیک تانک‌ها را می‌توان به عنوان گزینه فوق‌العاده‌ای برای منازلی در نظر گرفت که نیاز به تصفیه و نگه‌داری فاضلاب دارند. این سپتیک تانک‌ها انواع مختلفی دارند که شرکت سیال نصب بعنوان تولید کننده سپتیک تانک در تبریز آن‌ها را با کیفیت مناسب در بازار عرضه می‌کند. از انواع محبوب این سیستم‌های فاضلابی می‌توان به سیستم بتنی و سیستم فایبرگلاس اشاره کرد. شما می‌توانید با استفاده از خدمات شرکت سپتیک تانک تبریز سیستم فاضلاب خانه خود را بهترین شکل راه‌اندازی کنید.

سوالات متداول

چرا به آن سپتیک تانک می گویند؟

اصطلاح “سپتیک” به محیط باکتریایی بی هوازی که در مخزن ایجاد می شود اشاره دارد و زباله های تخلیه شده به مخزن را تجزیه یا معدنی می کند.

کاربرد سپتیک تانک چیست؟

هدف سپتیک تانک جدا کردن جامدات از فاضلاب، ذخیره و تجزیه جزئی مواد جامد تا حد امکان است، در حالی که اجازه می دهد مایع (یا پساب) به میدان تخلیه برود.

کدام سپتیک تانک بهتر است؟

بهترین انتخاب سپتیک تانک پیش ساخته بتنی است. مخازن سپتیک پیش ساخته دارای مزایای بسیاری نسبت به مخازن پلاستیکی، فولادی یا فایبرگلاس هستند. به همین دلیل است که بسیاری از شهرها و شهرک ها واقعاً نیاز به استفاده از مخازن سپتیک بتنی دارند.

هر چند وقت یک بار نیاز به تخلیه سپتیک تانک دارید؟

هر سه تا پنج سال یک بار

به عنوان یک قاعده کلی، شما فقط باید هر سه تا پنج سال یک بار سپتیک تانک خود را خالی کنید. همانطور که گفته شد، فرکانس واقعی بسته به استفاده شما و تعداد افرادی که در خانه شما زندگی می کنند متفاوت خواهد بود. برای خانوارهای بزرگتر، ممکن است مخزن شما نیاز به تخلیه بیشتر داشته باشد.

چگونه سپتیک تانک را خالی کنم؟

پمپاژ شامل استفاده از یک پمپ چدنی است که می تواند روشن شود. پمپ مواد جامد را که توسط باکتری ها تجزیه نمی شوند را می مکد و آنها را به ظرفی مانند داخل تانکر می برد. پس از حذف لجن و کف، دیگر نیازی به وارد کردن باکتری یا آب ندارید. زباله های سپتیک را دور بریزید.

وقتی سپتیک تانک پر است چه اتفاقی می افتد؟

با این حال، اگر مخزن سپتیک شما بیش از حد پر از مواد زائد جامد شود، لجن می تواند به داخل لوله های زهکشی حرکت کند. هنگامی که زباله های جامد این لوله ها را مسدود می کند، میدان تخلیه به درستی کار نمی کند. همانطور که آب وارد مزرعه می شود، آن طور که طراحی شده است از طریق لوله ها جریان نمی یابد و در عوض می تواند در یک منطقه خاص جمع شود.

معایب سپتیک تانک چیست؟

  • نیاز به نگهداری دوره ای دارد
  • مخزن باید هر سه تا پنج سال یکبار پمپاژ شود.
  • زهکش های پشتیبان – خطوط سپتیک ممکن است توسط تعدادی از مواد مسدود شود (بسیاری از آنها نباید در ابتدا شسته شوند یا زهکش را پایین بیاورند).

3 نوع سیستم سپتیک کدام ها هستند؟

  • سیستم سپتیک گرانشی معمولی یک سیستم گرانشی معمولی ساده ترین شکل سیستم فاضلاب در محل است و به عمق خاک قابل استفاده (بیش از 30 اینچ) نیاز دارد.
  • سیستم سپتیک پمپی معمولی.
  • سیستم سپتیک منیفولد فشار.
  • سیستم سپتیک لوله کم فشار (LPP).

ارزان ترین سپتیک تانک کدام است؟

  • سپتیک تانک پلاستیکیارزان ترین گزینه مخزن سپتیک پلاستیکی است. این مخازن به طور کلی سبک تر و راحت تر از گزینه های بتن یا فایبرگلاس نصب می شوند. ضد آب هستند و در برابر خوردگی آب مقاوم هستند.

هر چند وقت یک بار باید یک تانک سپتیک 1000 گالن را پمپاژ کنید؟

  • تقریباً هر 2 و نیم سال یکباراین نمودار تخمین هایی را برای فرکانس پمپاژ ارائه می دهد. به عنوان مثال، اگر شما یک مخزن 1000 گالنی دارید که 4 نفر در خانه شما زندگی می کنند، باید مخزن خود را تقریباً هر 2 و نیم سال یک بار پمپ کنید.

آیا باران می تواند باعث پشتیبان گیری سپتیک تانک شود؟

  • ایجاد سپتیک پس از یا حتی در هنگام باران شدید معمول است. بارندگی قابل توجه می تواند به سرعت زمین را در اطراف ناحیه جذب خاک (زمین زهکشی) سیل کند و آن را اشباع کند و خروج آب از سیستم سپتیک شما را غیرممکن کند.

آیا خودم می توانم سپتیک تانک را خالی کنم؟

از نظر فنی، می توانید خودتان یک سپتیک تانک را تمیز کنید. با این حال، متخصصان این کار را به شما توصیه نمی کنند. تمیز کردن سپتیک تانک یک فرآیند چالش برانگیز و پر زحمت است. اگر این کار اشتباه انجام شود، می توانید به مخزن خود آسیب برسانید، زباله ها را به طور نامناسب دفع کنید یا تمام زباله ها را از مخزن خارج نکنید.

اگر تانک سپتیک پر باشد می توانم دوش بگیرم؟

اگر سپتیک تانک شما بیش از حد پر است، باید از دوش گرفتن یا آب جاری خودداری کنید. آب حاصل از دوش شما به داخل سپتیک تانک می رود، بنابراین یک مخزن سپتیک بیش از حد می تواند منجر به پشتیبان گیری فاضلاب شود.

چگونه سپتیک تانک را به طور طبیعی تمیز کنم؟

می توانید حدود 1/4 فنجان جوش شیرین را با 1/2 فنجان سرکه و 2 قاشق غذاخوری لیمو مخلوط کنید تا ماده پاک کننده طبیعی خود را بسازید. جوش شیرین برای کمک به گرفتن کثیفی و کثیفی در وان و زهکشی شما دم می‌کند. این یک پاک کننده عالی است.

آیا در صورت پر بودن سپتیک، توالت سیفون می شود؟

هنگامی که سپتیک شما بیش از حد پر است، توالت شما ممکن است شروع به عملکرد عجیب و غریب کند. ممکن است متوجه شوید که توالت شما به طور کامل سیفون نمی‌شود یا خیلی آهسته آب می‌کشد و هنگام شستشوی توالت، صداهای عجیب و غریبی ایجاد می‌شود. این صداها معمولاً مانند غرغر یا حباب به نظر می رسند.

آیا یک توالت در حال اجرا می تواند مخزن سپتیک را پر کند؟

جریان ثابت آب از توالت یا شیر آب نشت‌دار در روز و شب می‌تواند به سرعت در سپتیک تانک شما و همچنین زمین اطراف میدان تخلیه آب جاری شود و خروج آب از سیستم سپتیک شما غیرممکن شود و در نهایت منجر به خرابی سیستم سپتیک شود. این به عنوان اضافه بار هیدرولیک شناخته می شود

سپتیک تانک با چه سرعتی پر می شود؟

یک خانواده چهار نفره حجم ذخیره 300 گالنی یک مخزن سپتیک 1000 گالنی را در حدود 1.5 سال پر می کند. با انجام تنظیماتی در این تحلیل برای بزرگسالانی که یک سوم اوقات بیرون از خانه کار می کنند و کودکانی که به مدرسه می روند، به راحتی می توان نتیجه گرفت که یک سپتیک تانک باید هر دو تا سه سال یکبار پمپاژ شود.

اگر سپتیک تانک هرگز پمپاژ نشده باشد چه اتفاقی می افتد؟

عواقب پمپ نکردن مخزن چیست؟ اگر مخزن پمپ نشود، مواد جامد در مخزن جمع شده و ظرفیت نگهداری مخزن کاهش می یابد. در نهایت، مواد جامد به لوله‌ای می‌رسند که وارد میدان تخلیه می‌شود و باعث گرفتگی می‌شود و باعث هدر رفت آب به داخل خانه می شود.

یک سپتیک تانک چند گالن نگه می دارد؟

بیشتر مخازن مسکونی دارای ظرفیتی از 750 گالن تا 1250 گالن هستند و هر فرد به طور متوسط روزانه 60 گالن تا 70 گالن آب مصرف می کند.

آیا سپتیک تانک بو می دهد؟

یک سپتیک تانک که به درستی کار می کند باید عاری از بو باشد، بنابراین اگر بوی بدی را در داخل خانه یا بیرون در نزدیکی مزرعه شستشو مشاهده کردید، نشانه وجود مشکل است. بوی بد لزوماً به این معنی نیست که سپتیک تانک باید پمپ شود.

آیا نگهداری سپتیک تانک سخت است؟

خبر خوب این است که حفظ یک سیستم سپتیک نسبتاً ساده است. مراقب آنچه از طریق سیستم ارسال می کنید باشید. رنگ، مواد شیمیایی، بستر بچه گربه، تفاله قهوه، دستمال مرطوب یکبار مصرف، پوشک، و محصولات زنانه هرگز نباید در فاضلاب ریخته شوند.

آیا سپتیک تانک خوب است یا بد؟

یکی از بزرگترین معایب سیستم‌های سپتیک، مشکلاتی است که با پشتیبان‌گیری فاضلاب همراه است، که عموماً نشانه گرفتگی در مخزن یا لوله‌های تخلیه است. وقتی پشتیبان‌گیری اتفاق می‌افتد، مشکل جدی‌تر از یک گرفتگی ساده فاضلاب خانگی است، زیرا انسداد فقط چند سانتی‌متر پایین فاضلاب پیدا نمی‌شود.

سپتیک تانک چگونه پمپاژ می شود؟

هنگامی که شرکتی را برای پمپاژ سپتیک تانک خود استخدام می کنید، احتمالاً با یک کامیون بزرگ با یک مخزن غول پیکر همراه می شوند. به این کامیون یک شیلنگ مکش غول پیکر متصل است که پس از باز شدن، زباله ها را از مخزن سپتیک شما می مکد.

اندازه سپتیک تانک چقدر است؟

اندازه مخازن متفاوت است اما متداول ترین اندازه ها مخازن 1000 و 1500 گالن هستند. اندازه ایده آل یک سیستم سپتیک برای یک خانه توسط دو چیز اصلی تعیین می شود – شرایط آب و هوایی و تعداد کاربران.

آیا سیستم سپتیک بالای زمین وجود دارد؟

سپتیک تانک های روی زمین در اندازه های مختلف از 250 گالن تا 440 گالن موجود هستند. این مخازن نگهدارنده برای پذیرش جفت‌کننده‌های لاستیکی و گیره‌های با پورت‌های فرورفته برای سازگاری با پیکربندی‌های مختلف لوله‌کشی طراحی شده‌اند. آنها مات هستند و در رنگ های مشکی یا خاکستری هستند.

چگونه بفهمم سپتیک پر شده است؟

چگونه بفهمیم سپتیک تانک پر است و نیاز به تخلیه دارد

  • آب استخر.
  • زهکشی کند.
  • بوها
  • یک چمن بیش از حد سالم.
  • پشتیبان فاضلاب.

تفاوت بین سپتیک تانک و سیستم سپتیک چیست؟

مانند یک مخزن نگهدارنده، یک سپتیک تانک برای نگهداری فاضلاب از خانه شما طراحی شده است. اما برخلاف مخزن نگهدارنده، یک سیستم مخزن سپتیک برای تصفیه فاضلاب طراحی شده است و به آن اجازه می دهد تا به زمین اطراف به نام میدان تخلیه نفوذ کند تا فضا برای زباله های بیشتر ایجاد شود.

آیا می توان از سفید کننده در لباس های با سپتیک تانک استفاده کرد؟

اگرچه سفید کننده به طور موثر میکروب ها را از بین می برد، اما می تواند سیستم سپتیک شما را نیز از بین ببرد. سفید کننده باکتری های خوب و بد را از بین می برد. اگر باکتری های خوب از بین بروند، مخزن شما نمی تواند به طور موثر زباله ها را تجزیه کند. در نتیجه، سیستم سپتیک شما با زباله مسدود می شود.

شایع ترین علت خرابی سیستم سپتیک چیست؟

اکثر سیستم های سپتیک به دلیل طراحی نامناسب یا نگهداری ضعیف دچار نقص می شوند. برخی از سیستم‌های مبتنی بر خاک (آنهایی که دارای میدان زهکشی هستند) در مکان‌هایی با خاک نامناسب یا نامناسب، شیب بیش از حد، یا سطح آب زیرزمینی بالا نصب می‌شوند.

چگونه سپتیک تانک خود را سالم نگه دارم؟

موارد زیر را انجام دهید :

  • سیستم سپتیک خود را به طور منظم بازرسی و نگهداری کنید.
  • در صورت نیاز سپتیک تانک خود را پمپ کنید.
  • درب مخزن سپتیک خود را بسته و محکم نگه دارید.
  • مستقیم آب از زمین و پشت بام از میدان زهکشی خارج می شود.
  • درب مخزن سپتیک را به راحتی در دسترس قرار دهید

چرا سپتیک تانک من اینقدر سریع پر می شود؟

مخازن سپتیک برای فیلتر کردن فاضلاب به جای نگهداری آن طراحی شده اند، بنابراین زمانی که جایی برای خروج پساب فیلتر شده وجود ندارد، بسیار سریع پر می شوند. با این حال، زمانی که شما هیچ باکتری در مخزن خود ندارید یا زمانی که حجم آب ورودی به مخزن خیلی زیاد است، ممکن است ایجاد شود.

آیا سپتیک تانک ها در هوای گرم بوی بیشتری می دهند؟

اگر این باکتری ها نتوانند مواد زائد شما را به درستی تجزیه کنند، در نهایت با بوی بدی مواجه خواهید شد که متأسفانه برای شما، زمانی که هوا گرم است تشدید می شود. اکثر سیستم های سپتیک جدیدتر دارای یک پوشش بالابر هستند که دسترسی مستقیم به مخزن شما را فراهم می کند.

آیا آب سینک آشپزخانه به سپتیک تانک می رود؟

در عمل لوله کشی، سینک ظرفشویی آشپزخانه نباید به داخل سپتیک تانک تخلیه شود زیرا سپتیک سریعتر پر می شود و این باعث افزایش هزینه خدمات اگزوز می شود.

آیا مو در سپتیک تانک تجزیه می شود؟

مو حاوی پروتئین هایی است که باکتری های موجود در سپتیک تانک شما نمی توانند آن ها را تجزیه کنند. شکستن موی انسان صدها سال طول می کشد. تمام موهایی که در توالت می‌ریزید می‌تواند در لوله‌های زهکشی شما گیر کند، با سایر مواد زائد بچسبد و لوله‌های زهکشی شما را مسدود کند.

بهترین زمان از سال برای تخلیه سپتیک تانک چه زمانی است؟

بهترین زمان برای پمپاژ سپتیک تانک بهار و تابستان است. مخزنی که نزدیک به ظرفیت است باید در طول بهار پمپاژ شود تا از سیل ناشی از باران های شدید بهاری جلوگیری شود. این ایده خوبی است که مخزن خود را در ماه های گرم تر پمپ کنید تا برای استفاده زیاد آماده شوید و تعمیر و نگهداری را برای تکنسین خود آسان کنید.

مواد سفید در سپتیک تانک چیست؟

تجمع سفید قابل مشاهده کلسیفیکاسیون مواد معدنی موجود در آب سخت است. جدا از ظاهر زشت، این کلسیت شروع به پوشاندن داخل لوله های شما می کند که جریان آب را محدود می کند و شروع به افزایش فشار در لوله کشی می کند تا زمانی که فوران کند و نشت کند.

عمق یک سپتیک تانک چقدر باید باشد؟

حداکثر عمق مایع سپتیک تانک باید 60 اینچ و حداقل عمق 30 اینچ باشد. عمق ترجیحی 48 اینچ است. عمق کل باید حداقل 8 اینچ بیشتر از عمق مایع باشد تا فضای هوا در بالا وجود داشته باشد.

چرا وقتی حمام می کنم سپتیک بو می دهد؟

اگر لوله حمام شما بوی فاضلاب می دهد، پس این نشانه آن است که P-trap شما ممکن است کار خود را برای جلوگیری از خروج گازهای فاضلاب به داخل حمام شما انجام ندهد. اگر با بوی کثیف یا عمومی سروکار دارید، تله P شما همچنان ممکن است مشکل باشد، اما در این مورد، احتمالاً باید تمیز شود.

مزایا و معایب سپتیک تانک چیست؟

مزایا: سازگار با محیط زیست.

معایب: بیشتر حواس تان به چیزی باشد که شستشو می دهید.

مزایا: مقرون به صرفه

معایب: تعمیر و نگهداری معمول.

مزایا: دوام

معایب: پارگی لوله

آیا باید چیزی به سپتیک تانک خود اضافه کنم؟

سپتیک تانک ها به گونه ای طراحی شده اند که به تنهایی از دفع زباله ها مراقبت کنند – بدون نیاز به مواد افزودنی. با پمپاژ و بازرسی منظم سپتیک تانک، یک سیستم سپتیک باید چندین دهه دوام بیاورد

تعویض سپتیک تانک چقدر طول می کشد؟

نصب سپتیک تانک بین پنج تا هفت روز طول می کشد. عواملی که بر زمان واقعی تأثیر می گذارند عبارتند از: مکان ملک شما و کیفیت خاک. اندازه و نوع سیستم سپتیک شما

آیا باید یک سپتیک تانک جدید را با آب پر کنید؟

بله سیستم باید پر از آب باشد و نصاب باید این کار را انجام داده باشد.

آیا همه سپتیک تانک ها 2 درب دارند؟

سپتیک تانک ها باید یک درب در هر محفظه داشته باشند. اکثر مخازن دارای (2) محفظه هستند. بنابراین، بیشتر مخازن مسکونی باید (2) درب داشته باشند.

آیا می توان از زباله دانی با سپتیک تانک استفاده کرد؟

پاسخ کوتاه این است که بله، شما می توانید یک دفع زباله با سپتیک داشته باشید. استفاده از سطل زباله باعث افزایش مواد جامد در سپتیک تانک شما می شود. با این حال، اقدامات احتیاطی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا مطمئن شوید که دفع زباله و مخزن سپتیک با هم کار می کنند و امکان دفع راحت ضایعات مواد غذایی را در آشپزخانه شما فراهم می کنند.

آیا سپتیک تانک های روی زمین یخ می زنند؟

آب گرمای زیادی را در خود نگه می دارد و با استفاده روزانه، سپتیک تانک ها حتی در سردترین هوا به ندرت یخ می زنند. با این حال، هنگامی که خانه برای یک هفته یا بیشتر خالی است، آب برای گرم نگه داشتن آن وارد مخزن نمی شود و ممکن است یخ بزند.

چه چیزی را می توانید در بالای یک میدان سپتیک قرار دهید؟

ورقه های پلاستیکی، پوست، شن یا سایر مواد پرکننده را روی زهکشی قرار دهید. سطح زمین را روی زهکشی و منطقه ذخیره تغییر شکل دهید یا پر کنید. با این حال، اگر بیشتر از چند اینچ نباشد، فقط اضافه کردن خاک سطحی به طور کلی مشکلی ندارد

برای تجزیه مواد جامد چه چیزی را می توان در سپتیک تانک قرار داد؟

در اینجا چند کار وجود دارد که می توانید برای کمک به تجزیه مواد زائد جامد در سپتیک تانک خود انجام دهید:

  • مخمر فعال ¼ تا ½ فنجان مخمر خشک فعال را به کاسه توالت خود اضافه کنید و آن را در توالت خود بریزید.
  • گوجه فرنگی پوسیده.
  • آب اکسیژنه.
  • اسیدهای معدنی .
  • مواد شیمیایی.
  • پمپاژ.
مشاوره رایگان